Followers

04 Julai 2009

Nasihat dari hati ke hati - manusia oh manusia

Dah lama aku cari idea nak tulis benda ni.

Orang pakai credit card
saya pakai cash je - laku gak kan
Orang ada pakwe@makwe anak orang kaya
tak kisah pun siapa dia - janji baik hati
Orang makan pizza, cafe, restoran jepun, makanan barat.
warung kat tepi jalan pun saya makan - Halal
Orang pakai laptop mahal seperti Sony Vaio yang harga RM6 ribu.
saya pakai acer murah je - Boleh gak taip surat
orang pakai kasut adidas, nike Dll.
saya pakai selipar jamban je.. - tak terseliuh pun kaki
orang pakai kereta besar, BMW, HONDA, TOYOTA.
saya pakai kereta kelisa je... - jauh gak saya berjalan
orang pakai smart2 dan bergaya.
saya pakai macam nak gi kedai ah chong je... - janji tutup aurat
orang pakai jam mahal sampai ratus2
saya pakai jam yg saya minat dan mampu... - orang tanya pukul berapa, saya boleh jawab gak.
orang pakai spek mahal sampai ratus2
saya pakai rm80-100 je ... - tak rosak mata pun

saya minat saya beli. - bukan beli nak menunjuk kat orang
saya mampu saya beli. - bukan org yang nak menanggung
saya selesa saya beli. - bukan sebab cantik dipandang orang

salah ke klu saya begitu?

orang bagi saya makan? - mak bapak saya je yg bagi saya makan.

hahaha mulut orang memang tak pernah berhenti bercakap.

kesimpulanya..
jangan dengar cakap orang yg tak boleh berhenti bercakap - akan mengusahkan diri.
jangan nak berlagak sampai mengusahkan orang - banyak orang macam ni.
klu tak mampu, jgn paksa diri - kita susah bukan org nak tolong

Kenapa kita mudah tertarik dengan kemewahan? Tak boleh ke kita abaikannya dan teruskan dengan cara hidup dan prinsip hidup kita sendiri tanpa terpengaruh dengan orang lain?

"tiada kena mengena antara yg hidup atau yg telah meninggal dunia"
-masih belum terlambat bagi yg belum berubah-

apa pendapat anda??

link tambahan: kenapa remaja materialistik

Catat Ulasan